21
ژانویه

انواع دستکش ایمنی | راهنمای انتخاب دستکش ایمنی ۲۰۲۰

انواع دستکش ایمنی کار

دستکش ایمنی از مهم ترین چیزها در انجام کار محسوب می‌شود. استفاده نکردن از آن باعث بیشتر از ۶۰ درصد حوادث در حین کار می‌شود. انواع دستکش ایمنی بسیار متفاوت است که هر کدام برای فعالیتی خاص تولید و عرضه می شود. فراموش نکنید که دستان شما از با اهمیت ترین اعضای بدن شما می‌باشند پس اهمیت زیادی دارند و باید در مراقبت از آن‌ها تمامی تلاش خود را بکنید. برای حفاظت و نگهداری از با ارزش ترین عضو بدن خود اولویت خود را استفاده از دستکش مناسب قرار دهید.

دستكش ایمنی از نظر “محدوده ای از دستان که بایستی مورد حفاظت قرار گیرند” :

  • ساق کوتاه (تا روی مچ)
  • ساق متوسط (تاروی ساعد)
  • ساق بلند (تا روی آرنج)

دستکش ایمنی از نظر “میزان قابلیت تحرک مورد نیاز انگشتان” :

  • پنچ انگشتی،
  • دو انگشتی و
  • تك انگشتی

دستکش ایمنی - تصویر ۱معرفی انواع دستکش ایمنی

  1. دستکش های ایمنی ضد برش
  2. دستکش های ایمنی عایق حرارت
  3. دستکش های ایمنی محافظ در برابر پرتوهای رادیو اکتیو
  4. دستکش های ایمنی عایق برق ولتاژ بالا
  5. دستکش های ایمنی زنجیری (فلزی)
  6. دستکش های ایمنی جوشکاری آرگون
  7. دستکش های ایمنی همه کاره

دستکش ایمنی ضد برش

این نوع دستکش، سبک و انعطاف پذیر با قابلیت ضد سایش بالا می باشد. کمترین مزاحمت و محدودیت را حین انجام کار ایجاد می کند. دارای دوام مکانیکی، عمر مفید بالا و کاملاً مقرون به صرفه است.

کاربرد دستکش ایمنی ضد برش

  • مناسب جهت کار در محیط هایی با تراکم گرد و غبار
  • مناسب برای جابجای مواد
  • مناسب جهت کارهای دستی دقیق
  • مناسب جهت مونتاژ قطعات کوچک
  • مناسب جهت بسته بندی.

دستکش ایمنی عايق حرارت

این دستكش ایمنی به دو نوع

  • دستكش های مقاوم در برابر گرما
  • دستكش های مقاوم در برابر سرما

تقسیم می شوند.
جنس دستكش های مقاوم در برابر حرارت معمولاً از جنس چرم، پارچه پوشش داده شده با آلومینیوم ، پشم شیشه ، پنبه نسوز، آرامید ، پشت اشبالت ، کف پشم شیشه پشت آلومینایزد ، دستكش های کف فورتكس پشت آلومینایزد ، دستكش های کف فورتامید پشت آلومینایزد و دستكش های تمام فورتامید می باشند.
جنس دستكش های مقاوم در برابر سرما معمولاً از جنس شیشه و آرامید می باشند.

این نوع دستکش از الياف عايق حرارت ضخيم و تقويت شده تولید شده است و برای كار در فرآيندهای داغ، كوره های پخت، ذوب فلزات و … کاربرد دارد.

  • دستکش ایمنی نسوز روکش چرمی

این نوع دستکش از چرم ضخيم با طول حدود 35 سانتی متر با آستری از جنس خانواده آرامايد، دارای ویژگی مقاوم حرارتی و دير سوز می باشد، با لايه هايی تقويت شده در کف داخلی دستکش و دولایه شده با چرم در بيرون و دوخته شده با نخ Kevlar برای ايجاد مقاومت حرارتی بسيار بالا تحت استاندارد EN388 اتحاديه اروپا برای استحکام مکانيکی و استاندارد EN407 برای پایداری حرارتی توليد شده است .

دستکش ایمنی نسوز برای کليه فرآيند های داغ و ذوب مواد معدنی و فلّزی از قبيل عمليات شيشه گری، بلور سازی، ذوب فلزات روی، سرب،آهن، مس و غيره و بسيار مناسب می باشد.

استقامت و انعطاف زياد نسبت به دستکش های ريخته گری آلومينيومی از مزايا و برتری اين نوع دستکش می باشد.

دستکش ایمنی عایق حرارتدستكش ایمنی محافظ در برابر پرتوهای رادیواکتیو

از بین انواع دستکش ایمنی این نوع دستكش از پارچه هایی با لایه سربی ساخته می شوند. این دستكش ها بایستی حداقل تا نصف بازوها را پوشانده و قدرت حفاظتی حداقل برابر با قدرت حفاظتی ورق سربی به ضخامت 1/55میلیمتر باشد. ضمن اینكه با توجه به جرم حجمی بالای سرب طوری تهیه شده باشند که علاوه بر حفاظت دستها، سبك و نرم نیز باشند.
آستین های حفاظتی در شرایطی که علاوه بر دست ها، ساعد و بازوها نیز در معرض مخاطره قرار داشته باشند ، از آستین های حفاظتی استفاده می شود. این آستین ها ممكن است با دستكش ایمنی و یا بدون آن استفاده شده و جنس آنها معمولاً از جنس همان دستکش می باشد..

دستکش ایمنی عایق برق ولتاژ بالا

این نوع دستکش ایمنی دارای مقاومت بالا در برابر جریان های الکتریسته با ولتاژ بالا است. همچنین قابلیت بازرسی آسان از حیث ترک خوردگی، بریدگی و پارگی از ویژگی های این نوع دستکش است. مناسب کار در هوای سرد میباشد.

دستکش عایق برقدستكش ایمنی زنجيری (فلزی)

با مقاومت مكانيكی بسيار قوی برای قصابی، سلاخی، كار در كشتارگاه ها و كار با خطرات مكانيكي و فيزيكی سنگين تولید می شود. اين دستكش ایمنی توليد آلمان و دارای استاندارد CE می باشد و در سايزهای متوسط و بزرگ و طول ساقهای متفاوت عرضه می گردد.

 

دستکش ایمنی جوش کاری آرگون

دستکش ایمنی مدل I.T.CO ، دستکش جوشکاری قوس الکتريکی مخصوص جوشکاری آرگون می باشد. رويه و کف دستکش از چرم فراوری شده نرم کراست و ساق آن از چرم اشبالت و طول دستکش حدود 33 سانتي متر می باشد. وجود بروشورهای راهنما برای آشنایی با خطرات اين دسته جوشکاری ها و راه حل های پيشگيری از آنها و همچنین جدول راهنمای انتخاب تيرگی لنز، ويژگی الکترود، ميزان آمپر مناسب برق (از مرجع ANSI امريکا) از ويژگی های ديگر اين دستکش ایمنی می باشد.

دستکش ایمنی همه کاره

از بین انواع دستکش ایمنی این نوع دستکش از جنس برزنت و چرم ساخته شده است.

به دلیل مقاومت و طول عمر بیشتر، دارای کف دو لایه بوده و همچنین از بهترین نوع چرم با دوخت درشت تولید می شود. در ناحیه انگشت اشاره دستکش، لایه‌ای برزنتی استفاده شده است تا طول عمر بیشتری را در اختیار کاربر قرار دهد. کاربرد این دستکش ایمنی در امور ساختمانی، جوشکاری، تراشکاری، لوله کشی، نجاری، باغبانی و بسیاری از مشاغل دیگر است. محدودیت سایز برای استفاده از این دستکش وجود ندارد.

اگر درباره انواع دستکش ایمنی سوالی داشتید حتما آن را از طریق بخش نظرات با ما مطرح کنید. کارشناسان ایران پارس ایمن در کمتر از ۲۴ ساعت پاسخگوی شما خواهند بود.