27
ژانویه

انواع عینک ایمنی : مدل های مختلف عینک ایمنی ۲۰۲۰

انواع عینک ایمنی را بهتر بشناسید

عینک های ایمنی یکی از رایج ترین و پر استفاده ترین تجهیزات ایمنی در محیط های صنعتی و عمرانی است. برای اینکه این عینک ها بتوانند ایمنی و راحتی کافی را برای شما به ارمغان آورند بهتر است تا از انواع عینک های ایمنی آگاهی داشته باشید. با پیدا کردن شناخت کافی از انواع عینک ایمنی می توانید از چشمان خود در برابر آسیب ها و خطراتی احتمالی در محیط های کار محافظت و مراقبت کنید. انتخاب و خرید بهترین مدل از این عینک ها می تواند گامی مهم و حیاتی در صدد تامین ایمنی کافی در محیط کار باشد. در این مقاله از سری مقالات آموزشی ایران پارس ایمن با ما همراه باشید تا انواع مختلف عینک های ایمنی را مورد بررسی قرار دهیم.

انواع عینک ایمنیچرا باید از عینک ایمنی استفاده کنیم ؟

چشم ها یکی از مهمترین و حیاتی ترین ارگان های بدن به شمار می روند. انسان باید از چشمان خود در برابر هر گونه خطر و آسیب احتمالی محافظت کند. این کار به کمک عینک های ایمنی قابل انجام است. با این حال بسیار از افرادی با آگاه بودن از مضرات و خطرات موجود در محیط های صنعتی و کار از پوشیدن عینک های ایمنی سر باز می زنند. با پوشیدن این عینک ها در مکان هایی که امکان آسیب رسیدن به چشم ها وجود دارد، می توانید از هزینه های گزاف درمان و عمل های جراحی دلهره آور چشم ها جلوگیری کنید. بنابراین به خاطر داشته باشید که همواره از این عینک ها در محیط کار و محیط های خطرناک استفاده کنید.

مدل های مختلف عینک ایمنی چیست؟

قبل از اینکه به سراغ انواع عینک ایمنی برویم بهتر است به این نکته اشاره کنیم که هر مدل از لنز های مخصوص خود استفاده می کند. برخی از لنز ها ممکن است کاملا شفاف باشند و برخی دیگر نیز کمی تیره و کم رنگ باشند.

مدل های مختلف عینک ایمنی چیستانواع لنز های عینک های ایمنی

لنز های قابل استفاده در عینک های صنعتی را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

  1. لنز های شفاف و روشن
  2. لنز های دوگانه یا Polarized
  3. لنز های کهربا
  4. لنز های آبی
  5. لنز های نارنجی
  6. لنز های سبز

لنز های شفاف

این دسته از لنز ها از رایج ترین لنز های قابل استفاده در عینک های ایمنی است. برای کار های معمولی و نرمال که با کار های سنگین و ابزار های بزرگ و خاص سر و کار ندارند قابل استفاده هستند. به کمک این لنز های می توانند به خوبی محیط اطراف خود را ببینید. لنز های شفاف بسیار کاربردی هستند و در عین حال قیمت بسیار مناسبی نیز دارند.

لنز های شفافلنز های دوگانه یا Polarized

این لنز ها به این دلیل در عینک ها استفاده می شوند تا از تصمیم مستقیم نور خورشید، آب و برف با چشم ها جلوگیری کنند. بنابراین عینک هایی که از این لنز ها استفاده می کنند به سختی می توانند رنگ های واقعی را تشخیص دهند. افزایش مقاومت و ایمنی چشم ها در برابر خورشید از مزایای این لنز ها به شمار می روند. اگر از جمله کسانی سهتند که به روشنایی حساسیت دارید بهتر است به سراغ مدل هایی بروید که از لنز های Polarized استفاده می کنند.

لنز های کهربایی

لنز های کهربایی (Amber) برای مواقعی مناسب هستند که نور محیط کم است و می خواهید از ارتباط مستقیم صفحه نمایش با چشمان جلوگیری به عمل آورید. این لنز ها مناسب کسانی است که به صورت طولانی مدت از لپ تاپ ها و کامپیوتر ها استفاده می کنند. با توجه به اینکه نور آبی صفحه نمایشگر کامپیوتر ها و لپ تاپ ها برای چشم ها خیلی مضر است، بهتر است از انواع عینک ایمنی استفاده کنید که از لنز های کهربایی بهره می برند.

لنز های کهرباییلنز های آبی

لنز های آبی مخصوص محیط های کاری ای است که در آن ها بخار سدیم و یا نور زرد زیاد مشاهده می شود. بنابراین بیشتر در صنایع غذایی از آن ها استفاده می شود. کسانی که مدت زمانی را در جلوی کامپیوتر سپری می کنند نیز می توانند از این لنز ها بهره مند شوند.

لنز های آبیلنز های نارنجی

برخی از انواع عینک های ایمنی از لنز های نارنجی رنگ استفاده می کنند. این لنز ها برای محیط هایی که نور کافی در آن ها وجود ندارد بسیار مناسب است. این لنز ها کمک می کنند تا محیط اطراف روشن تر دیده شوند. برای دفع نور های آبی رنگ نیز بسیار مطلوب هستند.

لنز های نارنجیلنز های سبز

لنز های سبز رنگ از بهترین لنز های موجود برای دفع تشعشعات الکترومغناطیسی (EMR) است. علیرغم اینکه این تشعشعات توسط چشم انسان قابل دیدن نیست، اما بسیار برای چشم ها مضر هستند. این لنز ها مناسب محیط های جوشکاری و فلز کاری است.

بیشتر بخوانید – انواع کلاه ایمنی

لنز های سبزانواع عینک ایمنی کدام است؟

بطور کلی عینک های ایمنی را به دو دسته مختلف تقسیم بندی کرد:

  • عینک های ایمنی دسته دار (Safety Spectacles)
  • عینک های فنجانی ( Safety Goggles)

انواع عینک ایمنی کدام است؟عینک های ایمنی دسته دار

این مدل از انواع عینک های ایمنی بطور عمومی برای محافظت در برابر گرد و غبار ها طراحی و تولید می شوند. معمولا این عینک ها را از مواد اولیه سبک وزن مانند پلی کربنات تهیه و تولید می کنند تا وزن کمی داشته باشند. عینک های دسته دار می توانند از چشمان در برابر گرد و غبار، اشعه های UV خورشید و نور های آبی رنگ مراقبت کنند.

عینک های ایمنی دسته دارعینک های فنجانی

عینک های ایمنی رنج گستره ای از افراد را پوشش می دهند. از انواع لنز ها می توان بر روی آن ها استفاده کرد. در برخی از کار های خطرناک مانند چوب بری، عمرانی، کار های الکتریکی و لوله کشی میتوان از آن ها استفاده کرد. توصیه می شود تا از این نوع از انواع عینک های ایمنی در محیط هایی که مواد مضر برای چشم ها مانند ذرات چوب، مایعات و گازهای شیمیایی خطرناک و تشعشعات الکترومغناطیسی زیاد است استفاده کنید.

عینک های فنجانیسخن پایانی

عینک های ایمنی برای این عرضه شده اند تا امنیت چشم ها را تضمین کنند. آگاهی از انواع عینک ایمنی می تواند به شما در راستای خرید مدل مناسب کمک کند. امیدواریم این مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. در صورت وجود هر گونه سوال می توانید با متخصصان ایران پارس ایمن در تماس باشید.

منبع: www.homestratosphere.com